Virve Pugal 55 aastat ehk 20 097 päeva TLT-s

Virve Pugal viimast nädalat töölaua taga. Foto: Mark Kitajev

Võiks ju tunduda, et 55 aastat ühes organisatsioonis ja nende eelkäijates töötamine on utoopiline mõte, kuid Virve Pugal (77) sai sellise teoga hakkama. 10. jaanuar 2023 oli see päev, mil staažikas proua sai lõpuks täisväärtuslikult pensionipõlve nautima siirduda. “Tegelikult tööindu ja -isu mul veel küllaga,” naerab Virve ja lisab, et vajadusel on ta alati olemas ettevõttele nõu ja jõuga.

Virve karjäär algas 55 aastat tagasi trollijuhina, mil Tallinnas kurseerisid esimesed ЗиУ-5 trollibussid. “Oh, kes seda enam mäletab,” hüüab Virve vastates küsimusele, millise ЗиУ-5 trolliga õnnestus tal kõige kauem sõita. Ta ütles, et süsteem, kus trollijuhid olid kinnitatud trollidele, tulid alles Škoda aegadel ja ЗиУ-5 trollidel käidi pigem roteeruvalt. “Küll aga olin ma peale ЗиУ-5 trolle pikalt Škoda nr 31 trollijuht, siis tulid uuemad Škodad, sai sõidetud nr 63, 123, 221 ja 223 roolis, kuni tehti ettepanek asuda liikluskorraldaja ametikohale, kus ma nüüd siis viimased 28 aastat olin,” ütles Virve. Samuti jääb Virvele au avada trolliga nr 289 kunagine 9. trolliliin Keskuse – Kopli (vaata fotot allpool). “Tegelikult on see kõik üks pikk teekond ja algselt pidi minust hoopis trammijuht saama,” hõikab Virve ja muljetab, et trollid olid ka südamelähedasemad, sest elas ta Mustamäe teel ja sealt oli hea tööle-koju käia. Just nimelt käia, sest toonasel ajal öövalvebusse kui selliseid ei liikunud. “Jah, vastab tõele, et olen käinud pikalt Mustamäe tee ja Paldiski maantee vahet,” jutustab Virve ning lisab, et vahepeal avati ka Algi depoo Mustamäe tee ääres, kuhu sai veidi lühemat maad kõnnitud. “Algi depoo Paldiski maantee omast väga palju ei erinenud, lihtsalt oli vahepeal trolle rohkem ja kõik Paldiski maanteele ära ei mahtunud,” sõnab Virve küsimuse peale, mille poolest erines üks depoo teisest. Ühtlasi avab ta veidi teise depoo tagamaid – suuresti läks Algi depood vaja lühikeste trollide jaoks, kuna Paldiski maanteel baseerusid kaksiktrollid, rahvakeeles tuntud Albertitena, hiljem lõõtstrollid.

Eredaimate momentide kohta pajatab Virve naerdes, et see on tõesti suur töövõit, kui mäletad kõike, mis 55 aasta jooksul juhtunud on. “Kuid siiski on mul meeles paar süngemat lugu – olin kord trollijuhi ametis, kui ühel hetkel sõites tundsin, et midagi on valesti. Ei saanud aru, kuidas see võimalik on, et troll sõidab, rool on sul käte vahel, samal ajal tahaks keerata, aga trollibuss ei keera,” räägib Virve siiamaani ehmatades ja lisab, et palju ei jäänud hetkeni, mil troll oleks vastu posti sõitnud. Nimelt olla trollibussi rool ära tulnud. “Teine lugu oli veel ohtlikum, kus majade vahelt sõitis välja kraanamasin. Oleks see kraana saanud kontakti trollibussi katusel olevate vooluvõtjatega, oleks kõik salongis saanud 600V. Tollel ajal ju trollidel ühtegi kaitset ei olnud,” räägib Virve.

Paludes meenutada ka kohti, kus vanasti olid trolliliinid püsti lühikest aega, meenub Virvele kohe Kadaka turg. “Seal oli tõepoolest üks plats, kus peamiselt harjutati trolliga tagurpidi sõitu. Ei saanud tagurpidi sõitu õppida depoos, lõppjaamas, liinil olles – kõikjal olid takistused,” muljetab Virve ja lisab, et tänu tema professionaalsetele sõiduoskustele kutsuti teda ka vahepeal paigutajaks, et kolleegidele õpetada trolliga tagurdamist. Kuid Virve jäi endale kindlaks, et soovib tavalise trollijuhina jätkata.

Kõige meeldejäävam fakt Virve kohta on siiski tema eluarmastus, kellega ta on koos olnud juba 52 aastat. “Jah, vastab tõele, et omal ajal pandi meid paarisrakendina sõitma samal trollibussil ja sealt see armastuslugu alguse saigi,” ütleb Virve. Seega võib küll konstateerida asjaolu, et trollis pandi paari sõna otseses mõttes.

Aitäh Virve, et oled olnud meiega 55 aastat. Soovime sulle head pensionipõlve, kuid tea, et oled meie juurde oodatud igal ajal!

Virve Pugal trolliga 123 5. liinil. Foto: Aare Olander
Virve Pugal 9. trolliliini avamisel trollibussi 289 roolis, väljub trollibussist tema abikaasa Eino Pugal. Foto: Richard Linnaks(?)
6